SEO je mocný nástroj, který vám může přivést nové zákazníky. Pokud teprve začínáte, doporučuji přečíst si Co je SEO a proč je pro podnikatelky i dnes důležité, kde se dozvíte základy. Bohužel, mnoho podnikatelek dělá chyby v SEO, které jim brání v růstu a snižují viditelnost jejich webu ve vyhledávačích. Často jde o přehlédnuté detaily, které mohou mít velký dopad. V tomto článku se podíváme na nejčastější chyby v SEO, kterých se majitelky webů dopouštějí, a ukážeme si, jak je jednoduše napravit.
1. Zakázané prohledávání a indexování obsahu webu
Pokud váš web nemůžete vůbec najít ve výsledcích vyhledávání na Google, pak se může stát, že ve vašem WordPress webu máte ještě od vašeho web designera nastaveno, že web není dostupný pro vyhledávače.
Tato vlastnost je velmi užitečná, pokud připravujeme ke spuštění nový web a chceme vše nejprve vytvořit, optimalizovat a až následně potom dovolit vyhledávačům, aby web prošly a uložili ho do indexu.
Někdy se ale může stát, že tento jeden malý checkbox zůstane zaškrnutý a vy jako majitel webu o tom třeba ani nevíte.

Řešení: Ověřte si hned, že váš web má povolené indexování: v administraci WordPress klikněte v levém sloupci na Nastavení -> Zobrazování -> Dostupnost pro vyhledávače a ujistěte se, že je checkbox odškrtnutý.
2. Nepoužívání SEO pluginu
Ve WordPress zatím není možné přidávat základní informace jako je Page Title a Meta Description, pokud nepoužíváte nějaký SEO plugin. Takových pluginů existuje celá řada, a to jak placených profesionálních variant, tak i těch zdarma. Skvělé na tom je, že dle vašich potřeb si můžete vybrat plugin na míru.
Příklady používaných SEO pluginů pro WordPress:
- RankMath SEO – osobně můj nejoblíbenější plugin, který ve variantě ZDARMA umí spoustu skvělých věcí, je ale potřeba již trochu vědět, co od takového pluginu očekávám. RankMath je ideální pro pokročilejší uživatele, kteří chtějí detailní kontrolu nad SEO.
- Yoast SEO – jeden z nejčastěji používaných SEO pluginů. Bohužel nejpoužívanější nutně neznamená nejlepší. Ve verzi zdarma neumí přesměrování a monitoring chyby 404, což je velmi praktická funkcionalita. Yoast SEO je skvělá volba pro začátečníky, kteří chtějí jednoduchý nástroj s přehledným rozhraním a základními funkcemi pro optimalizaci obsahu.
- Slim SEO – minimalistický plugin, který je bezvadný pro menší projekty anebo takové majitele webů, kteří se nechtějí brodit množstvím funkcionalit a jejich nastavováním. Je tedy ideální pro ty, kteří hledají lehký a nenáročný plugin, který se postará o SEO automaticky bez složitého nastavování.

Řešení: Vyberte si jeden SEO plugin, seznamte se s jeho nastavením a začněte ho aktivně používat.
3. Nedostatečná analýza klíčových slov
Ahrefs.com analyzovali jejich databázi všech vyhledávaných stránek (asi 14 bilionů stránek) a zjistili, že 96,55 % všech stránek v jejich indexu nezískává žádnou návštěvnost z Googlu a 1,94 % má mezi jednou a deseti návštěvami měsíčně. Což je úplně obrovské číslo!

zdroj: https://ahrefs.com/blog/search-traffic-study/
I z mé osobní zkušeností vím, že velké množství majitelů webových stránek se vůbec nevěnuje SEO. O klíčových slovech většina z nich už slyšela, ale jejich analýzou a strategickému SEO plánování se již nevěnují.
Řešení: Nemusíte hned používat robustní sofistikované nástroje pro analýzu klíčových slov. Toto může být velmi zahlcující, pokud s analyzováním teprve začínáme. Pojďme na to zlehka a použijme Google Suggest - otevřete si Google a začněte psát hlavní klíčové slovo vašeho podnikání. Google vám hned začne nabízet další vyhledávaná slovní spojení.

A zde ještě další nástroje pro analýzu klíčových slov, které můžete využít: český Collabim nebo např. zahraniční Ubersuggest, AnswerThePublic či Google Keyword Planner.
4. Málo zpětných odkazů
Zpětné odkazy jsou takové odkazy, které vedou z nějakého jiného webu zpět na ten váš. Čím má webová stránka vyšší hodnocení, tím je takový zpětný odkaz kvalitnější. Zpětné odkazy jsou stále velmi dobrý způsob, jak se propracovat na vyšší pozice ve vyhledávání.

Řešení: Hledejte příležitosti získávání zpětných odkazů – můžete například nabídnout napsání hostujícího příspěvku na jiném blogu, nabídněte se jako host v rozhovorech a podcastech, spolupracujte s influencery nebo si domluvte výměnu odkazů s podnikatelkami, které podnikají v souvisejících oborech.
5. SEO chápeme jako jednorázovou záležitost
Jak jsem již zmiňovala v článku Co je SEO a proč je pro podnikatelky i dnes důležité, optimalizace pro vyhledávače je dlouhodobá záležitost a projeví se nejdříve za několik měsíců. Nemysleme si tedy, že během jednoho dne, který budeme optimalizaci věnovat, vyřešíme vše a najednou k nám budou organicky proudit davy návštěvníků.
Řešení: Věnujte se optimalizaci obsahu vašeho webu pokaždé, když budete vytvářet nový obsah – ať přidáváte novou prodejní stránku, nový blogový článek, produkt na svůj eshop, vždy se ujistěte, že máte optimalizovaný text vzhledem k nějaké konkrétní klíčové frázi, myslíte na tvorbu interních odkazu, budujete zpětné odkazy a pravidelně aktualizujete zastaralé části webu.
6. Zanedbávání interních odkazů
Budování sítě interních odkazů je rychlé, efektivní a přináší to jen samé výhody – zvyšuje šanci, že návštěvník se proklikne na další odkaz a stráví na našem webu delší čas (= snižuje bounce rate), Google při procházení obsahu s interními odkazy snáze chápe strukturu našeho webu a interní odkazy přímo zvyšují hodnocení dané stránky.

Řešení: Pravidelně hledejte příležitosti, kde můžete použít interní odkazy, můžete např. upravit závěr vašeho článku tak, aby vyzýval vašeho čtenáře k prokliku na další článek. Takových příležitostí je většinou dost a je velký škoda, pokud na toto zapomínáme.
7. Pomalý web a další technické problémy
Jeden z aspektů, které se v rámci SEO hodnotí je také technický stav webu, tedy jakou má rychlost načtení, zda čtenáři často dojdou na stránku chyba 404 nebo třeba jaký je celkový dojem uživatele při procházení vašeho webu. To vše je pro SEO důležité a je potřeba tomu věnovat náležitou pozornost.
Jedna ze základních metrik pro toto může být Core Web Vitals, kterou umí vyhodnotit PageSpeed Insights.

Řešení: Pokud nejste vyloženě technický tip, můžete začít třeba tím, že budete optimalizovat své obrázky – tzn. budete vkládat obrázky přiměřené velikosti a ve vhodném formátu. Tomuto tématu jsem věnovala jeden z mých příspěvků na facebooku.

8. Nadměrné používaní klíčových slov
Dřív bylo vcelku běžné, že jste na konci nějakého článku narazili na odstavec, kde byla hromada klíčových slov a frází – toto vám v roce 2025 rozhodně fungovat nebude, ba naopak to bude na škodu. Stejně tak i pokud byste psali články čistě s tím, že potřebujete napsat cokoli, hlavně že to bude obsahovat ta vaše klíčová slova a ještě ideálně v každém odstavci nějaké 😉
Řešení: V dnešní době potřebujete psát kvalitní blogové články, které vaše publikum bude milovat a přinese jim hodnotné informace.
9. Nepromyšlený Page Title a Meta Description
Na začátek je rozhodně důležité rozumět tomu, co je to Page Title a Meta Description. Ve WordPress získáte tato pole jen v případě, že máte nainstalovaný nějaký SEO plugin. Page Title je titulek dané stránky nebo třeba článku (ne jeho H1 nadpis), který je zahrnut přímo v HTML dané stránky a také se zobrazí ve výsledcích vyhledávání přesně tak, jak ho napíšete. Rozhodně by měl obsahovat hlavní klíčové slovo.
Meta Description je popis dané stránky/příspěvku, který by měl co nejlépe shrnovat její obsah. Stejně jako u Page Title je více než žádoucí do jeho obsahu zahrnou hlavní klíčové slovo.
Řešení: Než začnete psát obsah pro váš příspěvek, zamyslete se, na jaké klíčové slovo chcete cílit a promyslete, jak ho zahrnete do Page Title a Meta Description. Projděte i další obsah vašeho webu a ujistěte se, že všude uvádíte Page Title a Meta Description.

10. Chybějící alternativní popis obrázku
Alternativní popis obrázku neboli alt text je takový popis, který říká, co na daném obrázku je. Používají ho lidé, kteří mají nějaké zdravotní omezení, nebo se zobrazí v případě, že se nepodaří daný obrázek načíst. Jeho používání nejen že zvyšuje přístupnost dané stránky nebo příspěvku, ale také zvyšuje jeho SEO hodnotu.

Jak by vypadal vhodný alt text pro obrázek? Např. pokud byste měli fotku s nějakým psem, potom:
- Špatný popis by byl „obrázek s psem“.
- Naopak dobrý alt text by byl „Hnědý labrador běžící po pláži při západu slunce.“.
Řešení: Naučte se, že pokaždé, když nahráváte obrázek do vašeho webu, automaticky vyplníte alt text. Tím zvýšíte dohledatelnost samotných obrázku a získáte další způsob, jak vaši potenciální klienti mohou přijít na váš web.
Co dál? Získejte více tipů a posuňte svůj web vpřed
SEO není jednorázová záležitost, ale dlouhodobý proces, který vyžaduje pozornost a pravidelnou optimalizaci. Vyhnout se běžným chybám v SEO vám pomůže nejen zlepšit pozice ve vyhledávačích, ale také přivést více návštěvníků na váš web. Zaměřte se na kvalitní obsah, správné technické nastavení a postupné budování autority svého webu.
Pokud chcete dostávat pravidelné tipy, jak optimalizovat svůj web a zlepšit SEO, přihlaste se k mému newsletteru. A pokud si nejste jisté, jak chyby v SEO odstranit a jak samotné SEO uchopit pro svůj konkrétní web, rezervujte si seznamovací konzultaci zdarma, kde vám pomohu najít ten správný směr.